EREDETI CÍM: SHINSEKI EVANGELION
MEGJELENÉS ÉVE: 1995. október 4.
MŰFAJ: ANIME, SCI-FI, DRÁMA, LÉLEKTANI
EPIZÓD: 26
EPIZÓDHOSSZ: 25 PERC
FŐSZEREPLŐK:
Ikari Shinji (harmadik gyermek) – Ogata Megumi
Ayanami Rei (első gyermek) – Hayashibara Megumi
Souryuu Asuka Langley (második gyermek) – Miyamura Yuuko
Katsuragi Misato százados – Mitsuishi Kotono
Akagi Ritsuko – Yamaguchi Yuriko
Ikari Gendou – Tachiki Fumihiko
Kaji Ryouji – Yamadera Koichi
AHOGY ÉN LÁTOM
Megpróbálkozom a lehetetlennel, és írok egy blogbejegyzést a Neon Genesis Evangelionról. Most kezdem csak igazán érezni az anime utóhatásait. Remélem, sikerül leképeznem azt, ami bennem kavarog még kimondatlanul.
A Neon Genezis Evangelion (szinte) véletlenül jött szembe velem, és úgy kezdtem bele, hogy semmiféle előismeretem nem volt róla a néhány szavas tartalomismertetőn kívül. Az pedig úgy vázolta fel, mint egy teljesen átlagos sci-fi mecha történetet a szokásos felállással klisésítve: 14 éves gyerekek kezében a világ sorsa, mert a támadó idegen lényeket csak ők képesek legyőzni egy hatalmas robotot irányítva, mivel minden más fegyver hatástalan ellenük. Ez így ismerős, ugye?
Egy titkos katonai szervezet, amely ezúttal NERV névre hallgat, begyűjti a potenciálisan alkalmas jelölteket, és mintegy belekényszeríti őket ebbe a „világmegváltó” helyzetbe, függetlenül attól, hogy az alanyok szeretnék-e ezt vagy sem. Nem hagynak más választást számukra, pszichológiai terrorral gyakorolnak nyomást rájuk. Igen, itt már beköszön egy kis lélektan. Gondolhatjuk, ez így rendben van, végülis elég sok minden forog kockán.
Ikari Shinji |
Katsuragi Misato |
Units |
És elindulunk egy pszichológiai hullámvasúton. Mindenki háttértörténetét megkapjuk, szép kórképet rajzolnak elénk az alkotók. Misato és Kaji románca kis melegséget csempész a komor valóságba, de ez is kihűl a lelki ridegségben. A lány elfojtott apakomplexusa elemi erővel tör elő amikor együtt vannak a sráccal. Misato utálta apját, mert csak a tudománnyal törődött, mégis ragaszkodik az emlékéhez, és mindenkiben őt keresi. Hová tűnt a korábbi, bohókásan lökött lány? Kiderül, amit amúgy is sejtettünk, hogy mindenki sérült lelkileg, és az okokat kendőzetlenül tárják elénk. A szorongás és a félelem válik főszereplővé, és gomolyog át a fókuszba. Mindenki másért növeszt áthatolhatatlan falat maga köré, és mindenki máshogy próbálja feldolgozni azt a traumát, ami jelenlegi állapotához vezetett.
A fejlődéslélektan fázisait is lemérhetjük, és a visszacsatolást is több szemszögből vizsgálhatjuk meg. Asukában lávaként forr a harag, és ezt környezetére vetíti ki, pedig csak magányos, akinek sok ideig semmije sem volt a büszkeségén kívül. Erős megfelelési kényszer hajtja, mert úgy érzi, csak akkor ér valamit, ha szem előtt van, ha bizonyíthat. Akkor beszélnek róla, és nem lesz egyedül. Paradox módon mégis eltaszítja magától azokat, akik törődni próbálnak vele. Labilis személyisége közel áll a teljes összeroppanáshoz. Shinji újra bezárkózik, kezdeti élénksége kifakul, és önbizalmát is elveszíti. Valamint hitét az emberekben és a világban. Egyúttal erősebb is lesz, még ha öntudatosnak nem is lehetne definiálni. Rei valóban egy mozgó bábura emlékeztet, ahogyan Asuka „nem túl bölcsen” meg is jegyzi, de könnyei mégis valódiak. Ő sem tudja, hogy ki valójában, és érzéseit mélyen elzárva, hét lakat alatt tartja. Nem ismeri őket.
Amint fény derül az EVA sötét titkára, egyre több indulat feszül egymásnak, míg végül a helyszín teljesen megváltozik, és a szereplők tudatában találjuk magunkat, akik létezésük értelmét próbálják megfejteni. Ki vagyok én? Miért harcolok? Kell indok a harcra? Mi a boldogság? Magányos vagyok? Ha megölsz valakit, aki mások szerint az ellenséged, akkor bűnös vagy? Megéri szeretni? Hogy szeressek? Az önismeret mélyén tapogatóznak, és több világ is felépül a lelkükben, alternatív valóságok, melyek egy lehetséges jövőt láttatnak. Mit válasszak? Azt a világot, melyben egy kis mosoly is őszinte ajándék? Az utolsó Angyal megjelenésével ambivalens érzések születnek bennünk. Ők tényleg gonoszak, vagy valami más áll a háttérben? Itt még egy karakterről szeretnék ejteni néhány szót: Nagisa Kaworu kapta a legangyalibb ábrázolást a történetben, ő tényleg olyan, amilyennek elképzelhetjük az angyalokat: könnyen barátkozó, segítőkész és bátorító, csupa mosoly. Amikor kiderül, kicsoda ő valójában, megdöbbenve esik le az állunk. De ezt a készítők képesek tovább fokozni... mikor már elöntött minket a feltárt depresszió, Rei-ről is kezd körvonalazódni a valóság, a rébuszokból kibontja őt az anime, persze hagy még bőven nyitásra váró ajtókat.
Souryuu Asuka Langley |
Ayanami Rei |
Összegzésként elmodhatom, hogy a Neon Genesis Evangelion címet utólag fogjuk tudni értelmezni teljes mértékben. Az anime grafikája részletesen kidolgozott, gyönyörű, egyáltalán nem éreztem „régiesnek”, pedig 1995-ös születésű. A zenéje éppoly hatásos, mint képi világa. Tetszett, hogy a hangsúlyos, epikusabb jelenetek komolyzenei aláfestést kaptak, így hatásuk fokozódott. Már több animében is hallottam felcsendülni az Örömódát, épp olyanokban, melyek ezer szállal kötődnek a pszichológiához. (Gunslinger Girl)
„Bárhol megtalálhatod a Mennyországot, hogyha igazán megpróbálsz élni.” |
Ez az anime tehát felcsigáz, szórakoztat, meg is nevettet, megajándékoz sok szerethető karakterrel, aztán kifacsar lelkileg, és összetör mindenkivel együtt. Nagyon szeretem a pszichológiát, és az ilyen jellegű történeteket, de a zárlatban már túlságosan direkt módon zúdították nyakunkba a freudi pszichoanalízist. Jobban örültem volna, ha konkrét lezárást kapunk, szájbarágósat, amitől megnyugszik a lelkünk, még akkor is, ha drámai az irány. De így csak egy csomó kérdés lebeg a levegőben, amelyekre vagy találunk választ, vagy nem, ez a kitartásunktól függ, és attól, kivel mennyire szimpatizálunk. Tudom, hogy készült folytatás, és anélkül a befejezés értelmezhetetlen és hiányos. Tehát szükséges az összkép megismeréséhez.
Ezért lett csak majdnem kedvenc.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése