EREDETI CÍM: PERSON OF INTEREST
MEGJELENÉS: 2011-2016
KÉSZÍTŐ: JONATHAN NOLAN
ZENE: RAMIN DJAWADI
MŰFAJ: SCI-FI
ZENE: RAMIN DJAWADI
MŰFAJ: SCI-FI
FŐSZEREPLŐK:
JIM CAVIEZEL – JOHN REESE
MICHAEL EMERSON – HAROLD FINCH
KEVIN CHAPMAN – LIONEL FUSCO
AMY ACKER – ROOT / SAMANTHA GROVES / THE MACHINE
SARAH SHAHI – SAMEEN SHAW
TARAJI P. HENSON – JOSS CARTER
A titokzatos milliárdos, Mr. Finch (Michael Emerson), kifejlesztett a kormány számára egy különleges számítógépet, amelynek a segítségével meg lehet akadályozni különféle bűncselekményeket, terrorfenyegetéseket. Később munkát ajánl a halottnak hitt, speciális katonai alakulatoknál szolgáló, korábbi kormányügynöknek, John Reese-nek (Jim Caviezel), hogy dolgozzanak össze, tisztítsák meg New York utcáit a bűnözőktől, és védjék meg az ártatlanokat. Azonban a találmány egyelőre nem képes meghatározni, hogy kivel fog jó vagy rossz dolog történni, így a célszemélyről nem lehet előre tudni, hogy épp áldozat vagy maga az elkövető.
Filmsorozatról még sosem írtam a blogomra, sem sehova máshova, de úgy gondoltam, miért ne? Idén sok érdekes, izgalmas és minőségi sorozattal találkoztam, amik nem csupán szórakoztattak, de tanítottak is. Ami érdekel, azt gyorsan megjegyzem, utánajárok a dolognak, és elraktározom, hátha, még jól jöhet. Mindig is szerettem tanulni, fejlődni, feszegetni a határaimat. Az Orphan Black volt az első sorozat az idén, ami nem múlt el nyomtalanul, hanem még azután is elgondolkodásra késztetett, amint vége lett az ötödik évadnak. Vajon tényleg olyan jó dolog a klónozás? És még ha jó dolgokra is akarja felhasználni a tudomány, nem csúszhat ez félre, önös érdekeket szolgálva? Oh... dehogynem... semmi sem marad érintetlen a politikától.TARAJI P. HENSON – JOSS CARTER
A titokzatos milliárdos, Mr. Finch (Michael Emerson), kifejlesztett a kormány számára egy különleges számítógépet, amelynek a segítségével meg lehet akadályozni különféle bűncselekményeket, terrorfenyegetéseket. Később munkát ajánl a halottnak hitt, speciális katonai alakulatoknál szolgáló, korábbi kormányügynöknek, John Reese-nek (Jim Caviezel), hogy dolgozzanak össze, tisztítsák meg New York utcáit a bűnözőktől, és védjék meg az ártatlanokat. Azonban a találmány egyelőre nem képes meghatározni, hogy kivel fog jó vagy rossz dolog történni, így a célszemélyről nem lehet előre tudni, hogy épp áldozat vagy maga az elkövető.
De lépjünk is tovább. A Sötét árvák talán kap majd egy külön fejezetet a blogomon. Most azonban rátérek A célszemélyre.
Ezt a sorozatot mellékesen említette meg nekem egy nagyon jó barátom, akire ezután mindig hallgatni fogok. Az elején még kételkedtem a jó ízlésében, és nagyon untam magam a monitorom előtt, és nem tudtam kibékülni sem a történettel, sem a szereplőkkel. Vagy csak nem akartam? Nehéz a váltás; aki szintén úgy nézi a sorozatokat, mint én, az tudja, miről beszélek. Egy ideig, sok-sok részen keresztül együtt élsz a karakterekkel, velük izgulsz, az ő világukban lélegzel, aztán amikor kikerülsz onnan, át egy teljesen másik „univerzumba”, újra meg kell szoknod mindent és mindenkit. Igen, én olvasni is csak úgy tudok, ha azonosulok a szereplőkkel és a történettel. Ha már az elején kilök a sztori, nem próbálkozom tovább, mert nagyon kevés az esélye annak, hogy sikerüljön. A Trónok harcának háromszor próbáltam nekifutni, és mindhárom alkalom kudarcba fulladt. Így jártam a Spartacussal is, és még sorolhatnám. Hiába főszereplő egyik-másik kedvencem egy sorozatban, ha a történet, a világábrázolás és a karakterek nem alkotnak egy bizonyos szimfóniát, én nem kísérletezem, és tovább állok. Hogy kényes lennék? Lehet, de számomra fontos a minőség. Hiába szuper a látvány és a történet, ha a színészi alakítás hazavágja az egész sorozatot. Ilyennel is találkoztam már. A szinkronról inkább nem beszélek, és arról sem, hogy egy-két hazai csatorna milyen pofátlanul megvagdossa az eredeti epizódokat, ahogy ebben az esetben is történt (köszi, Viasat!)
Akkor A célszemélyről...
A mesterséges intelligencia a huszonegyedik században már elképesztő fokára ért a fejlődésnek, és nincs megállás.
A mesterséges intelligencia a huszonegyedik században már elképesztő fokára ért a fejlődésnek, és nincs megállás.
A Person of Interest egy olyan huszonegyedik századi világot tár elénk, ahol már megszületett egy Gép – „SHE” – aki képes mindent irányítani, és ezt az erőt az emberek megmentésére fordítja. Megalkotója, Harold Finch szépen el is mondja dióhéjban a lényeget: „Magát megfigyelik. A kormánynak van egy titkos rendszere. Egy gépezet, ami a nap minden órájában figyeli magát. A gépet én terveztem, hogy terroristacselekményeket észleljen, de mindent lát. Erőszakos bűnügyeket is, melyekbe átlagemberek keverednek. Ezen embereket a kormány jelentéktelennek tartja. De mi nem. A hatóságok a nyomunkban vannak. Titokban dolgozunk. Sosem fog ránk találni. De legyen akár tettes, akár áldozat, ha a számát kidobja a gép, mi megtaláljuk.”
Először azt gondolhatnánk – a vázat tekintve –, hogy kapunk egy laza akció sorozatot remek színészekkel, humorral, és sok-sok lövöldözéssel. De ássunk kicsit mélyebbre, és nézzük meg, mitől is vált számomra működővé a Person of Interest.
Ahogy elkezdődött... |
Lionel Fusco nyomozó (Kevin Chapman) |
Winifred Burkle – Angel (Amy Acker) |
Root kezdetben méltó ellenfélnek tekinti Finchet, a zseni hacker programozót, mikor még a sötét oldalon teljesít megbízásokat, de mindig is csodálta őt, felnézett rá. Már az első találkozásuk megcsillogtatja a Root-féle ravasz gondolkodásmódot. Ahogy elintézi, hogy kidobja a számát A Gép. :) A Gép joggal be is küldi kis pihenőre az elmegyógyintézetbe, hogy lassítson kicsit a tempóján. Finch bizalma ingadozik, de Ms. Groves szép lassan bebizonyítja, a maga módján megbízható és hűséges. Nem árulja el soha a barátait. De szerencsére végig lobbanékony marad.
Shaw-val szemben a rábeszélési technikája hagy némi kívánnivalót maga után, de mázli, hogy Sameen nem haragtartó. Illetve ez ebben a formában nem igaz, de Root esetében akad némi enyhítő körülmény.
Shaw-val szemben a rábeszélési technikája hagy némi kívánnivalót maga után, de mázli, hogy Sameen nem haragtartó. Illetve ez ebben a formában nem igaz, de Root esetében akad némi enyhítő körülmény.
Sameen Shaw (Sarah Shahi) |
Shaw korábban orvos volt, majd az ISA ügynöke, aki a releváns számok megmentésén dolgozott a kormánynak, de egyik napról a másikra azt tapasztalja, hogy korábbi munkaadói már rá vadásznak. Amúgy Axis II személyiségzavarban szenved, ami dióhéjban azt jelenti, hogy szociopata, nem képes olyan érzésekre, mint egy átlagember. De ez valóban igaz? Részről részre bizonyítja be ennek ellenkezőjét. Sarah Shahi a Person of Interest által vált igazán szimpatikussá és rokonszenvessé számomra. Shaw karaktere nagyon fekszik neki. Hibátlanul alakítja a szociopata ügynököt, akit a Decima nevezetű szervezet szimulációk által kényszerít arra, hogy gyilkolja meg azokat, akik fontosak számára. Elveszik tőle a valóságot, és az illúziók világába taszítják. A végén már ő sem tudja, hogy mi valódi és mi nem az. Erre nehezen jöttem rá én is néha, de aztán összeállt a kép. Nagyon szépen, ívelten ábrázolja a sorozat, hogyan válik Root Shaw „biztonságos helyévé”. Mindenkinek szüksége van egy ilyen helyre a tudata legmélyén, ahová elrejtőzhet, ha már elviselhetetlennek érzi a valóságot. Ismerem én is az érzést. Megnyugtató lehorgonyozni itt, kizárva a külvilágot. A baj csak az, hogy részleges megoldást nyújt csupán. Mert elmenekülni lehetetlenség, fel kell venned a harcot a démonaiddal.
Egyre erősebb kétségek merülnek fel bennünk Shaw érzéketlenségének tekintetében. Valóban képtelen érezni az, aki inkább öngyilkos lesz, minthogy megölje azt, aki számára talán a legfontosabb?
Root és Shaw egyénisége hihetetlenül jól lett megalkotva. Shaw kissé nyers, csípősen ironikus stílusa, Root flegma, lezseren határozott, természetes őszintesége és elszántsága megadja az alaphangulatot. Mindig kimondják, amit gondolnak, nem szépítenek rajta, azonban róluk minden lepereg. Ha vissza kell vágni, azt nagyon stílusosan teszik. A finom humor, ahogy egymásnak feszülnek az ellentétek, sokszor csal mosolyt az ember arcára. A párbeszédek csak úgy pattognak, és ahogy Amy és Sarah előadják őket, maradandó élményt nyújtanak a néző számára. Legalábbis én imádtam ezeket a laza szócsatákat. Reese és Shaw cseveje is hasonló élményforrás.
Root és Shaw kapcsolata eléggé bonyolult és komplikált, de mélyen őszinte és természetes. A sorozatból hiányoznak a mesterkélt érzelmek, amik már unalmasnak mondhatók egy idő után. Csak úgy izzik a levegő kettőjük között, de mégsem azt választotta megoldásul a stáb, hogy kapnak egy egymás nyakába borulós happy endet. Nem boronálták össze őket, épp csak addig jutottak, amit a sorozat által generált világ megengedhetett. És ez így van jól! Az utalgatások, gesztusok, sokkal nagyobb érzelmi töltetet adtak a sorozatnak, mintha ténylegesen összehozzák a két karaktert. A lényeg tökéletesen látható, még inkább érezhető: hogy fontosak egymás számára. És a sorozat készítői ezt nem úgy mutatják be, mint sok más esetben, hogy ezerszer elmondatják a szereplőkkel: jajj, mennyire szeretlek! Nem! Az érzelgősség teljes hiánya nélkül is érezzük. Pont ezért természetes. Root és Shaw egy biztonságos helyen, túl a valóság szféráján, a képzelet szimulációjában kerültek legközelebb egymáshoz. A valóságban erre már nem maradt idejük.
Root úgy érzi, A Gép, Finch és Shaw által végre tartozik valahová.
Ez a kapocs pedig mindennél többet jelent számára. És Shaw, bár zárkózottabb, szinte maga számára is észrevétlenül enged fel.
Egyre erősebb kétségek merülnek fel bennünk Shaw érzéketlenségének tekintetében. Valóban képtelen érezni az, aki inkább öngyilkos lesz, minthogy megölje azt, aki számára talán a legfontosabb?
Root és Shaw egyénisége hihetetlenül jól lett megalkotva. Shaw kissé nyers, csípősen ironikus stílusa, Root flegma, lezseren határozott, természetes őszintesége és elszántsága megadja az alaphangulatot. Mindig kimondják, amit gondolnak, nem szépítenek rajta, azonban róluk minden lepereg. Ha vissza kell vágni, azt nagyon stílusosan teszik. A finom humor, ahogy egymásnak feszülnek az ellentétek, sokszor csal mosolyt az ember arcára. A párbeszédek csak úgy pattognak, és ahogy Amy és Sarah előadják őket, maradandó élményt nyújtanak a néző számára. Legalábbis én imádtam ezeket a laza szócsatákat. Reese és Shaw cseveje is hasonló élményforrás.
Root és Shaw kapcsolata eléggé bonyolult és komplikált, de mélyen őszinte és természetes. A sorozatból hiányoznak a mesterkélt érzelmek, amik már unalmasnak mondhatók egy idő után. Csak úgy izzik a levegő kettőjük között, de mégsem azt választotta megoldásul a stáb, hogy kapnak egy egymás nyakába borulós happy endet. Nem boronálták össze őket, épp csak addig jutottak, amit a sorozat által generált világ megengedhetett. És ez így van jól! Az utalgatások, gesztusok, sokkal nagyobb érzelmi töltetet adtak a sorozatnak, mintha ténylegesen összehozzák a két karaktert. A lényeg tökéletesen látható, még inkább érezhető: hogy fontosak egymás számára. És a sorozat készítői ezt nem úgy mutatják be, mint sok más esetben, hogy ezerszer elmondatják a szereplőkkel: jajj, mennyire szeretlek! Nem! Az érzelgősség teljes hiánya nélkül is érezzük. Pont ezért természetes. Root és Shaw egy biztonságos helyen, túl a valóság szféráján, a képzelet szimulációjában kerültek legközelebb egymáshoz. A valóságban erre már nem maradt idejük.
Root úgy érzi, A Gép, Finch és Shaw által végre tartozik valahová.
Ez a kapocs pedig mindennél többet jelent számára. És Shaw, bár zárkózottabb, szinte maga számára is észrevétlenül enged fel.
Hogy honnan hová vagyunk képesek eljutni, nagyon szépen bemutatja a sorozat, és az érzelmi szférára épít leginkább. Finoman hangolt, precízen felépített világ Root-é és Shaw-é, ahol minden gesztus, elejtett utalás és rezdülés a helyén van.
„Shaw: Én ezt nem bírom tovább. Nem tudom, ki irányítja ezt.
Root: Mármint micsodát, szívem?
Shaw: Engem. Lelőttem Reese-t. És most téged is megöllek.
Root: Mért nem tetted még meg? Azért, mert valahol a szociopata szíved mélyén tudod, hogy mi összetartozunk. Valahogy megoldjuk. De előbb biztonságos helyre kell vigyelek.
Shaw: Sehol sem biztonságos. Tudod, hol vagyunk? Hogy mit tettek velem? A kínzások... Mondtam, hogy nem tudtam elmenekülni. De ha már elviselhetetlen volt, valamibe mégis bele tudtam kapaszkodni. Beléd. Te voltál az én biztonságos helyem. De már nem vagy az. Nem tudom irányítani magam. Már csak egyetlen... egyetlen dolgot tudok irányítani.”
Shaw: Engem. Lelőttem Reese-t. És most téged is megöllek.
Root: Mért nem tetted még meg? Azért, mert valahol a szociopata szíved mélyén tudod, hogy mi összetartozunk. Valahogy megoldjuk. De előbb biztonságos helyre kell vigyelek.
Shaw: Sehol sem biztonságos. Tudod, hol vagyunk? Hogy mit tettek velem? A kínzások... Mondtam, hogy nem tudtam elmenekülni. De ha már elviselhetetlen volt, valamibe mégis bele tudtam kapaszkodni. Beléd. Te voltál az én biztonságos helyem. De már nem vagy az. Nem tudom irányítani magam. Már csak egyetlen... egyetlen dolgot tudok irányítani.”
Aki ezt a jelenetet látja, nem az esik le neki, hogy Shaw mennyire képtelen az érzések kimutatására. Egész viselkedése, arckifejezése önmagáért beszél, miként Root-é is.
Amikor Harold rosszfiút játszik (Michael Emerson) |
Samantha Groves (Mercedes Griffeth) – ROOT (Amy Acker) |
Azt sose szerettem, ha minden szinte varázsütésre történik, és egy korábban mélyen gonosz illető másnap kezesbáránnyá változik. Itt erről szó sincs. Marad a hangnem, a stílus, a környezet, csak az érdekek és szemléletmód változik. Meg a végleges likvidálás helyett láblövés. Ez is valami :) Ha mindenképpen „gonoszokat” keresünk, ott van Reese korábbi társa, Kara Stanton (Annie Parisse) – hát én azt a ribancot párszor megtéptem volna, annyira ellenszenvesre sikerült. Vannak jó fej pszichopaták, na ő nem olyan. Közel ennyire kedveltem Martine Rousseau (Cara Buono) ügynököt is, és főnökét, John Greer-t (John Nolan), Szamaritánus csatlósait, de az unszimpátia versenyt a HR bűnszövetkezet vezetője, Alonzo Quinn (Clarke Peters) és legnagyobb talpnyalója, Patrick Simmons (Robert John Burke) nyerte. Miatta jár majd Lionelnek egy hatalmas plusz pont. (Szép volt, fiú!) Undorító amiket művelnek, és mindezt lelkiismeretfurdalás nélkül. Ám mivel negatív oldal nélkül nem létezne működőképes kaland, sci-fi, akció sorozat, ellenlábasokra mindig szükség van, hogy lehessen harcolni a jó ügyért. Ebben az esetben ők képesek voltak kihozni a nézőből az ellenszenv és harag érzését, hatást gyakoroltak ránk, a házi feladatot tökéletesen elvégezték. Nem estek ki a szerepükből, jó színészek mindannyian. :)
Carl Elias (Enrico Colantoni) |
Daniel Casey (Joseph Mazzello) |
Joey Durban (James Carpinello) Logan Pierce (Jimmi Simpson) |
Joss Carter (Taraji P. Henson) John Reese (Jim Caviezel) |
Reese ragaszkodása Finch-hez is egyedülálló, de könnyen érthetővé és érezhetővé válik. Harold adta vissza az emberségét, megbízott benne, és célokkal töltötte fel kiüresedett életét.
Ramin Djawadi |
Az Istenek harcának is láthattuk már számtalan módját, de ilyen megközelítésből még nem fókuszáltak erre az eseményre. Legalábbis nekem ez még új. A Gép és Szamaritánus szembeállítása telitalálat volt! Mi történik, ha két mindenható mesterséges intelligencia egymásnak feszül? Erre Root gyorsan megadja a választ, mert tudja, és mindenki más is, hogy az ő Gépüknek nincs elég ereje Szamaritánussal szemben. „Root: Szamaritánus életre hívásának nagyjából első harminc perce során sok ember fogja az életét veszteni. Első körben négyen. Maga, én, a kifutófiúja, és Shaw. És a világon nem lesz senki sem, beleértve a Gépét, ami megakadályozhatná.”
A Gép viselkedése ebben az apokaliptikus káoszban, nagyon megérintett.
Finch megtanította Őt arra, hogy törődjön az emberekkel, Root pedig megtanította Őt érezni. Mivel She-ként beszél róla mindig, ezért úgymond Istennőt csinált belőle. Egy olyan Istennőt, aki felelősséget érez az emberekért, és tudja, kik a barátai... a családja...
És pont ez az, ami Szamaritánus fölé emeli Őt. Szamaritánus irányítani akarja az embereket, A Gép viszont felszabadítani. Tiszteli a szabad akaratot.
A Gép ébredezik |
Root: Ne csináld! Kérlek, ne add fel magad! Harold jól mondta, csereszavatosak vagyunk. Minket helyettesíthetsz. Szóval harcolnod kell!
Szamaritánus |
Root: Ne csináld! Ne halj meg értünk!
A Gép: Először engedd el őket, és megtudod, hol vagyok.
Szamaritánus: Elengedni őket!”
Itt nem csupán az derül ki, hogy A Gép valóban érez, hanem az is, hogy Root milyen szorosan kötődik hozzá. Már szinte a lelki társának tekinti őt, de nehéz szavakkal leírni ezt a szimbiózist, ami kettőjük közt kialakul. A Gép a bizalmába fogadja, és „kinevezi” őt analóg interfésznek. Innentől kezdve Root „God” módban működik. A világnak valóban szüksége lenne egy Nagy Tesóra, aki mindent lát, ráadásul előre? Én úgy gondolom, ha egy érzelmekkel átitatott mesterséges intelligencia vigyázna ránk, abból nem lenne probléma, mert tud mérlegelni, és csak akkor avatkozik közbe, ha ez valóban indokolt. Ahogyan A Gép is.
Pár szót ejtenék a befejezésről is. Én nem éreztem túl emberbarátinak a búcsút, és kicsit értelmetlennek láttam egy kulcsszereplő halálát három résszel a zárlat előtt. Oké, hogy hirtelen kellett befejezni, elvarrni minden szálat, és pontot tenni mindennek a végére, de ez mehetett volna kevésbé drámaian is. Olyan szomorú volt látni az üres „főhadiszállást” az elhagyatott metróalagútban, és hallgatni A Gépet Root hangján, aki általa él tovább.Sok szentimentális, nagy monológokba sűrített, bölcs igazságot tartalmazó befejezést láttam már, és volt, hogy ez az utolsó részlet rontotta el az egész sorozat vagy film korábbi minőségét. Itt tökéletesen a helyén volt minden. Olyannyira, hogy valóban mély szomorúság járt át; az utolsó négy részt a veszteség érzése lengte körül, nem csak a képernyő előtt, hanem a történeten belül is. „Shaw: Meghoztam a döntésemet! Ez a szimuláció szar, és újra fogom indítani!”
És Shaw szeme ekkor lesz könnyes először...
A befejező rész teljesen átmossa az ember lelkét. Én csak ültem, és nem tudtam mit kezdeni a sok rám törő érzéssel és gondolattal, amit felszínre hozott belőlem az utolsó 10 perc hangulata.
A Gépet szimbolizálva Root Reese mellett a végső összecsapásnál |
*JEGYZETEK*
Mivel nem mindenki tudja olyan jól az angolt, ezért az idézeteket magyarul közlöm, de feltüntetem az eredeti szöveget is. Képekkel oldom meg azokat is, így talán kicsit színesebb lesz minden:) - plusz a végére egy kedvenc idézet :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése