2018. december 31., hétfő

KIS ÉV VÉGI ÖSSZEFOGLALÓ: 2018

Ismét elérkezett az év vége, és én ismét megpróbálkozom egy év végi összegzéssel, amit kis kihagyásokkal, de el szoktam készíteni. Kicsit kitoltam ennek megírását, mert olyan jó volt lazulni, csak olvasni, vagy elmerülni a filmek világában. Annyi mozit megnéztem, hogy hűűű, az olvasást icipicit hanyagoltam, de most így esett jól. Mozgalmasra sikerült 2018. Voltak szomorú és vidámabb periódusai is az évnek. Eljutottam Rhapsody és Péterfy Bori koncertre, Berlinben nyaraltam a barátnőimmel, elköltöztem, teljesen átalakítottam a blogomat, diplomaosztót ünnepeltünk, és a korcsolyapályára is sikerült kijutni. Sok projektet elindítottam, melynek kivitelezése folyamatban van, és minden erőmmel azon leszek, hogy sikerüljenek :) Aki mer, az nyer! Nem igaz? :) 
Na de akkor lássuk csak az évet kategóriákra bontva. Sajnos nem volt egyszerű dolgom, mert annyi remek könyv létezik, olyan sok jó színésznő, színész és film, hogy sokat kellett agyalnom a végleges sorrend kialakításán. De végül megszületett. Olvassátok szeretettel!

Akkor kezdem az év könyve kategóriával. Szégyen és gyalázat, de 2018-ban nem olvastam túl sok könyvet, de mentségemre szóljon, hogy egyet-egyet többször is, mert szerkesztős munkám bőven akadt. Tehát a győztes idén A Dög című mű Leda D' Rasi írónőtől. A történet több szempontból is közel áll hozzám; olyan életeseményeken vezet keresztül, amiken sajnos nekem is át kellett esnem. Tehát D karakterének megalkotásáért örök hála :)  Gratulálok 2018-ban az év könyve címhez! A legnagyobb csalódás ebben a kategóriában egy YA fantasy történet lett, melynek első részét imádtam, de a folytatás már közel sem ment olyan gördülékenyen. Sajnos a Jég mint tűz nem került közel hozzám, pedig az írónőt, Sarah Raasch-t imádom. :) Nem baj, a harmadik résznek is adok esélyt természetesen. ;)  Szó sincs arról, hogy a legrosszabb könyv lenne... csak idén ez ragadott meg a legkevésbé.
Akkor jöjjön az év írónője, aki nem más, mint Jodi Taylor. Ezen a kategórián sokat gondolkoztam, de a St. Mary krónikák olyan újdonság volt számomra mind történet, mind pedig a humor szempontjából, hogy győztessé avattam az írónőt. A legnagyobb csalódás sajnos Danielle Girard: Kihantolt múlt című könyvével. Bár szeretem a krimit-thrillert, de ez nagyon vontatott volt, és amikor vagy századszorra ismételt meg valamit az írónő az ötvenedik oldalig, besokalltam. Nem szeretem, ha ilyen szájbarágós valami. Nyomatékosítani másként is lehet, nem csak ismételgetéssel.



Az év írója abszolút győztese Franck Thilliez, méghozzá E-szindróma című sorozatával. Én még ennyire komplexen összetett krimi-thriller sorozatot nem is olvastam. Csak úgy húzott magával a történet, még egy kicsit és még egy kicsit... tudjátok... alig bírtam letenni a könyveket. A legnagyobb csalódás kategóriája férfi fronton ezúttal kitöltetlen marad, mert úgy jött ki a lépés, hogy szinte csak női írók művei kerültek a kezembe ebben az évben. Megesik az ilyesmi :)


Kim Stone ahogy én látom, és Meira


Kedvenc pozitív női regény-karakterem sokadszorra is Kim Stone lett, de azért közel került az első helyhez a szabad szájú, önjelölt terapeuta D is A Dög című regényből, aki sajátos pszichológiai gyógymódot alkalmazva juttatja el az embert a gödör aljáról a csúcsra. A legidegesítőbb pozitív női karakter Meira királynő lett a Jég mint tűzből. A szerelmi háromszög már kicsit unalmas számomra. Önmagának kreálja a lelki problémákat, inkább magában vívódik, minthogy cselekedjen.

A legellenszenvesebb női negatív karakter Vavyan Fable Mennyből a Húsvét című regényéhez köthető, ő pedig nem más, mint Vahina. Hú, azt a csajt annyira megtéptem volna egyszer-kétszer vagy többször.
De vannak rokonszenves gonoszok is. Kedvenc negatív női karaktert most nem igazán tudok mondani, inkább a filmeknél, de abban a pontban fel is tüntetem mindenképp. :)
A kedvenc pozitív férfi karakter Franck Sharko lett a E-szindróma sorozatból, de Bryant is ott kullog mellette, mint Kim Stone talán egyetlen igaz barátja. A legellenszenvesebb pozitív férfi karaktert is Fabléhoz kötném (Mennyből a Húsvét... újra), aki nem más, mint Olivo, a papucs ex-férj. De ott van a szerelmi háromszög két képviselője a Jég mint tűzből: Mather és Theron. Lehet, nem velük van a baj, hanem én nőttem ki ezt a kategóriát. 
A legellenszenvesebb negatív férfi karakter(ek) az E-szindróma sorozatban hemzsegnek, nem is említem őket név szerint. Durva, hogy valaki Istent játszik a dark neten, és olyan címszavakkal takarózik, hogy csak megtisztítják a világot. Ahha... mégis ki dönti el, hogy kinek van jóga az élethez, és kinek nincs? Ettől mindig felmegy bennem a pumpa. 
A legrokonszenvesebb írónő címet most Izolde Johannsen nyerte el. Többször is találkoztunk, és mindig olyan jól elbeszélgettünk. A legrokonszenvesebb író pedig Sipos Gergő, aki remélem, előkaparja a Szent Domonkos kertjének folytatását, és gyorsan befejezi, hogy újra együtt nyomozhassunk Fenyvessy Mártonnal
Számomra az év felfedezettje Urbánszki László történelmi regényíró lett, akit egy könyvbemutatón ismertem meg. Annyit nevettem, imádom a stílusát! Biztosan a regényeit is szeretni fogom. 

Kicsit a külcsínről...
A legszebb könyves borító Leda D'Rasi: Talán tündérmese. Ami pedig a legjobban irritált, az Vavyan Fable: Fattyúdal című korábbi kiadásának fedőlapja. Brrr.






Ééééés akkor jöjjön most a filmek világa! Erről a részről jobban és pergősebben fogok tudni írni, hiszen előnyben részesítettem a mozgó képet idén. :)
Kezdem a kedvenc színésznő kategóriával, amivel nagy bajban vagyok, ugyanis kapásból négyen vagy öten állnának az első helyen. No mégis megpróbálom. Egy ideig úgy tűnt, hogy Tatiana Maslany betonbiztosan tartja magát az első helyen, de aztán jött Amy Acker, és változott a helyzet. Közben Ruby Rose és Sarah Shahi is megérkezett. Milyen jó, hogy lehet montázst csinálni :) Ez a legnehezebben eldönthető kategória a számomra mindig... Amy annyira bájos, szimpatikus, és a mosolya is elbűvölő. :) Ruby Rose őszintesége megfogott, hogy nyíltan vállalja önmagát, emellett jó fej és még a magyar egészségüggyel is törődik. Örülök, hogy egyre többet láthatjuk őt, és hogy ő lesz Batwoman. :) Sarah Shahihoz is sok jó karakter köthető, Tatiana Maslany pedig egy őstehetség! 
Akit nem kedvelek színésznők közül, az Megan Fox. Egyszerűen kilök már az elején a film világából, nem engedi, hogy azonosulhassak a látottakkal, annyira nyögvenyelősen megy neki a színészkedés. Hát jajj! Pedig vannak jó filmek, amikben szerepel. 
A kedvenc színész kategóriájának befutója holtversenyben Jordan Gavaris és Eddie Redmayne. Jordan a Sötét árvák után vált kedvenccé, ahol Felixet alakította. Imádtam a flegma stílusát. Amit pedig Eddie leművelt A dán lányban, az se semmi. A legendás állatokban csak úgy volt, de az nem az ő hibája, hogy gagyi és unalmas lett a forgatókönyv.
Kedvenc filmes párosom Amy Acker és Sarah Shahi lett. :) A célszemély című sorozatot igazából miattuk kezdtem el nézni, ők szögeztek a képernyő elé. Root és Shaw érdekes és cseppet sem szokványos kapcsolata nagyon magával ragadott. A legrosszabb páros James Olsen (Mehcad Brooks) és Lena Luthor (Katie McGrath) a Supergirl-ből. Hiába játsszák a szerelmest, egy csepp kémia sincs köztük, annyira érezni. 

A kedvenc filmem a Ready Player One lett, ami izgalmas, mozgalmas, látványos és elgondolkodtató, és egy olyan világba repít, ahol az lehetsz, aki szeretnél. Bár még itt is felelősséggel tartozol a tetteidért. Amit leginkább nem szerettem: A Grand Budapest Hotel. Nem a legrosszabb film, az külön kategória. Ezt egyszerűen nem kedveltem, nem volt kapcsolódási pontom a történettel. Hiába játszott benne vagy ezer ismert színész, én kívül maradtam az eseményeken. 
A legnagyobb pozitív csalódás: Meg  az őscápa. Nem vártam sokat a filmtől, de ez most nem lett rossz, tényleg. A casting nagyon jól sikerült. A vízalatti felvételek is nagyon szépek voltak. Bár kiszámítható a végkimenetel, egy-két karakterért még izgulhattunk. Igaz, Ruby? :)
A legnagyobb negatív csalódás: Bosszúállók: végtelen háború. Tudom, sokan szeretik, de én végtelenül untam, és alig vártam, hogy vége legyen. Oké, hogy próbáltak belesűríteni minden ismertebb marveles karaktert egyetlen moziba, de ez nem ment szerintem. Pont ezért esett szét a történet. És még folytatása is lesz... talán megnézem, mert kíváncsi vagyok, mit hoznak ki belőle, de ez nagyon nem jött be. Jobbra számítottam. 
A kedvenc sorozat kategória abszolút győztese a Sötét árvák (Orphan Black) lett. Annyira különleges, sok szempontból kiemelkedik az átlag sorozatok közül. Már maga a téma, a klónozás is egyedibbé teszi, az meg főleg, hogy egyetlen színésznő, Tatiana Maslany alakít benne több különböző személyiséget olyan meggyőzően, hogy el sem hisszük, hogy például Cosimának és Rachelnek ugyanaz a megformálója. Ezt csinálja utána valaki!!! 

A sorozat, amit többszöri nekifutásra sem sikerült végignézni, a legnagyobb csalódás: The 100. A második évadig nagyon nyögvenyelősen jutottam el, mindig néztem közben valami mást. Aztán elengedtem. (...) 
Kedvenc női karakterem egyértelműen Root / Samantha Groves a Person of Interestből. Az ő a megjelenésével felélénkül a történet. Összetett, komplex személyiség, aki lehetne a kedvenc negatív karakterem is, de közben megváltozik. Kicsit pszichopata, de roppant intelligens és céltudatos. Erős jellem. Kedvenc férfi karakterem Charlie Crews, az Életfogytig zsaru (Life) című sorozatból, akit Damian Lewis alakít tökéletesen. Tetszett a higgadt önfegyelme és a zen szemlélet, amit partnerén kívül nekünk is megtanít. 
A legjobb film ami szerintem mindent elmond az emberi összetartozásról, az a Büszkeség és bányászélet. Kik vagyunk, kik lehetnénk, honnan jöttünk és hová tartunk, kiért és miért érdemes harcolni. Milyen az igazi becsület. 
A legrosszabb film a Szűzőrség. Amellett, hogy semmi értelme, erőltetett, gusztustalan és ízléstelen. Kár volt megcsinálni. Ilyen sajnos az Időcsavar is. Ez nem ízléstelen, csak szimplán rossz és nézhetetlen. 
A legjobb animációs film: a Hókirálynő. Bár a Jégvarázst imádom, ez a film a Hókirálynő igazi természetét mutatja be, aki nem teljesen olyan, mint Elsa
A legrosszabb animációs film: a Dzsungel mentőakció. Az egész történet több sebből vérzik, emellett logikátlan és idegesítő. Egy tigris felnevel tigrisként egy pingvint, akinek egy hal lesz a fia, miközben egy koala ellen harcolnak, aki ki akarja irtani a dzsungelt... szerintetek? 
A legjobb könyvadaptáció: ami könnyet csalt a szemembe: Mielőtt elmegyek. Mik a legfontosabb emberi értékek? A hibánkat sosincs késő jóvátenni, csak fel kell ismernünk őket időben.

Kedvenc animációs film és képregény karakterem, aki a képregények világából hamarosan a filmvilágba is átköltözik, az Kate Kane, azaz Batwoman (még mindig). Az Elseworlds című crossoverben (Flash, Arrow, Supergirl) kaphattunk belőle ízelítőt, de én még többet szeretnék. Mondhatjuk, a Batwoman a legjobban várt sorozat nálam. Hajrá, Ruby Rose! :) A stílusos "rosszak" közül Harley Quinn a nyerő, tehát 2016 óta ez sem változott :) 


Az év felfedezettje nem más, mint Tatiana Maslany! Ez a fiatal kanadai színésznő akkorát alakít a Sötét árvákban, hogy azonnal a legnagyobb színészek nyomdokaiba léphet. Remélem, sokszor láthatjuk őt mozifilmekben is, de emellett megmarad olyannak, amilyen most is: természetesen bájosnak.

Egy új kategória nálam: kedvenc videoklipem: Within Temptation ft. Tarja: Paradise (What About Us?) 

Kedvenc dalom: Rhapsody: Emerld Sword

Kedvenc rövidfilmem: Ruby Rose: Break Free 

Kedvenc énekesnőm: Péterfy Bori 

Kedvenc együttesem: Green Day  Wake Me Up When September Ends


Még rengeteg kategóriát felsorolhatnék, de attól félek, akkor idén már nem végeznék az összegzésemmel. :) Tudom, előbb is elkezdhettem volna, de olyan jólesett most csak filmeket nézni és lazulni. A Snitten lógni, adatlapokat létrehozni, kihívásokat teljesíteni. Felfedezni új műfajokat, köztük az animét. Jövőre már innen is tudok kedvencet avatni, hisz sok jó karaktert megismertem, pedig még csak a világ peremén járok. Most csak a Citrussal végeztem, akkor legyen ez a kedvenc egyelőre :)

ÉLMÉNYEKBEN, FILMEKBEN, KÖNYVEKBEN GAZDAG  BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNOK MINDENKINEK!  :* :* :* 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése