EREDETI CÍM: SING YOU HOME
KIADÓ: ATHENAEUM
OLDALSZÁM: 472
MEGJELENÉS ÉVE: 2012 (EREDETI: 2011)
MŰFAJ: ROMANTIKUS
FORDÍTOTTA: SÓVÁGÓ KATALIN
FÜLSZÖVEG:
A sikeres és elismert zeneterapeuta, hangszereivel és énekével számtalan beteg embernek segít a gyógyulásban. Számára mégiscsak egy dolog igazán fontos: hogy számtalan sikertelen próbálkozás után végre anya lehessen. Amikor újra bekövetkezik a tragédia, férje helyett újonnan megismert barátnője, Vanessa lesz az, aki kiáll mellette, kapcsolatuk pedig őszinte szerelemmé alakul.
Szembe kell nézniük azonban a kirekesztettséggel és azzal, hogy milyen mérhetetlen akadályokat kell leküzdeniük ahhoz, hogy a társadalom családként tekintsen rájuk.
Jodi Picoult szívhez szólóan ábrázolja e különös szerelem rezdüléseit és a legőrjítőbb fájdalmat, amit egy anya átélhet: ha le kell mondania gyermekéről.
Sok olyan téma kering a világban, amiről még mindig csak „suttogva”, lábujjhegyen illik beszélni, nehogy véletlenül rossz megítélés alá essen az ember egy-egy őszinte vélemény kimondásával; ha esetleg nem megfelelően értelmezik mások elképzelésünket, többet illetve kevesebbet gondolnak a szavak mögé. Az őszinteség nem bűn, de képesek azzá változtatni az egyénben, ha olyasmiről van szó, ami messze esik a társadalom által felállított, már-már erőszakosan kikényszerített normáktól. Így sok esetben rengeteg járulékos dolgot von maga után, és olyasfajta érzelmi zűrzavart teremt, amelyben a felek kétségbeesetten hánykolódnak, egyre mélyebbre taszítva egymást a lélektani szakadékba. Pedig ennek nem kellene így lennie, hiszen ez öngenerált feszültség. Az empátia és a rugalmasság sokat segítene. A hiba ott van, hogy a környezet olyan erőszakosan szelektál, kategorizál, hogy elnyomja a józan ítélőképességet, és a többség által elfogadott és jónak tartott sztenderd norma fog érvényesülni a köztudatban, és ami ettől eltér, az már deviánsnak számít, tehát elítélendő. Kötelességünk utálni, ami rossz, és rossznak tartani azt, amit mások is annak tartanak. Ha nem ezt tesszük, mi is rosszak leszünk. No de mi a rossz? Akkor ezt is jó lenne tudni, nem igaz?
Jodi Picoult |
Valami kevésbé felkavaró történetet szerettem volna olvasni A szomszéd lány után, és mivel Jodi Picoult-ról már sok jót hallottam, kisorsoltam magamnak a Gyere hazát, mely már a témája kapcsán is izgalmasnak ígérkezett. És nem csalódtam. A Sing You Home egy remekül megírt regény, tele érzelemmel, feszültséggel, drámával, és számos olyan dolog kerül a felszínre, amiről – sok ember számára – valóban jólesik a hallgatás. Az eredeti cím nagyobb összhangban van a tartalommal, szimbolikus értékkel is bír. Az elbeszélés módja ötletesen van megoldva, mindig E/1-ben, de az összes főszereplő karakter szóhoz jut, és így mindenki nézőpontja érvényesül, különböző szemszögből nyílik rálátásunk a történésekre. A szöveg más-más betűtípussal van szedve, ahányszor változik az elbeszélő személye. Érdekesség, hogy minden fejezethez egy külön dal is íródott, amely Jodi Picoult honlapján meg is tekinthető.
A könyv számos gondolatát magaménak éreztem, mert rengeteg igazságot kimond. Picoult fő motívumként szembeállítja egymással a vallást (bigott fajta) és a homoszexualitást, ahol olyan érdekek ütköznek egymással, melyek már túlnőnek önmagukon.
Zoe Baxter zeneterapeuta. „Amikor azt mondom az embereknek, hogy zeneterapeuta vagyok, azt hiszik, hogy gitározok a kórházban a fekvőbetegeknek, mint egy előadóművész. Pedig az én munkám inkább olyan, mint a gyógytornászoké, csak én zenét használok futópad meg kapaszkodó helyett. ... A zenészt elég egyszerű megkülönböztetni a zeneterapeutától: az egyiket az érdekli, hogy mit tud kihozni a zenéből, a másikat az, hogy egy kívülálló mit tud kihozni a zenéből az ő bátorításával. A zeneterápia olyan zenélés, amit nem mi csinálunk. ... Harapott már meg autista gyerek; zokogtam agyrákban haldokló kislány ágya mellett; festette már alá a zenémet olyan gyerek sikoltozása, akinek a teste több mint nyolcvan százalékára kiterjedő égési sérülései voltak. Ez egy ilyen foglalkozás... ha fáj, akkor tudom, hogy jól csinálom.” – Max kertészeti vállalkozást vezet, amibe szintén beleadja a szívét-lelkét.
Zoe Baxter |
Max nem rossz ember, csak a dolgok olykor kicsúsznak a kezei közül, és miután ez megtörténik, nem tudja uralni az adódott helyzetet, hanem inkább hagyja sodorni magát az árral. Szüksége van egy olyan társaságra, ahol nem érzi magát továbbra is „lúzernek”. Max számára a vallás nyújt kapaszkodót egy jobb élet reményéhez. Reid Baxter – Max bátyja – valamint Clive Lincoln tiszteletes az Örök Dicsőség egyházába olvasztják, és saját képükre formálják őt.
Vanessa Shaw |
Zoe pedig egy olyan ösvényre téved, ami eddig teljesen rejtve volt előtte, és ő maga sem gondolta volna, hogy mi vár rá ezen az úton. Vanessa... vele Zoe babaköszöntőjén találkozunk először. Egy középiskolában tanácsadó, hatszáz gyerek rezdüléseit lesi nap mint nap, velük sír, velük nevet, útjukat figyelemmel kíséri, még akkor is, ha már leérettségiztek. Kötődik a gyerekekhez. Zoe, a gyerekvállalási harcai során elvesztette összes barátját, végül a férjét is, és nem maradt senki, aki megvigasztalja, – édesanyján, Darán kívül – kivéve Vanessát, aki félig meddig véletlenül toppan be az életébe. Csak ismerősök, aztán barátok lesznek. A kapcsolatukat nagyon szépen bontja ki az írónő, lépésről lépésre haladva, hogy mi is érezhessük azt, amit Zoe csak sejt, Vanessa viszont már biztos benne. Hogy a barátság nem áll meg egy bizonyos határvonalon, hanem átcsap egy sokkal erősebb kötődésbe, ami végül szerelembe torkollik.
– Akkor csak meséld el. ... Hogy mit keresel.
– Olyan férfi legyen, aki valóságos – hallom a hangomat – Valaki, akinek sose kellett színlelnie, és aki mellett nekem sem kell színlelnem. Valaki, aki képes végighallgatni egy szimfóniát, és sírva fakad utána, mert megérti, hogy a zene túl hatalmas a szavakhoz. Valaki, aki jobban ismer engem, mint amennyire én ismerem magam. Valaki, akiről azt érzem, hogy ismertem egész életemben, még akkor is, ha nincsen így. És ... rádöbbenek, hogy tökéletes páromként – azt az egyetlen 'férfi' szót leszámítva – Vanessát írtam le. (141-142. oldal)
El is érkeztünk a két pólushoz, hogyan és minek kapcsán kerül szembe egymással a homoszexualitás és a vallás (a dogmatikusabb). Először csak felszínesen, aztán már a privát szférát és érdekeket is érintve. Emellett persze olyan apróbb, de a vallás intézménye szempontjából szintén elítélendő témák is szóba kerülnek, mint az abortusz, az öngyilkossági kísérletek, az alkoholizmus.
A leszbikus kapcsolatban élők helyzete már alapjaiban nehezebb, mint a hetero pároké, de ez tovább súlyosbodhat, ha egy olyan intézmény is beleszól az életükbe, mint a vallás. Zoe és Vanessa, bár nem kérkednek viszonyukkal, mégis nyíltan felvállalják szerelmüket. Nem a nagyközönség előtt. Mégis címlapsztori lesz „erkölcstelen párkapcsolatuk” egy olyan per kapcsán, amibe Max sodorja bele – persze akaratlanul – őket. A lefagyasztott embriókért induló harc során pellengérre állítanak két olyan nőt, akiknek egyetlen „bűne”, hogy szeretik egymást, és olyan családot akarnak, melynek tervében gyerek is szerepel. Max borzong a tudattól, hogy volt felesége egy lányt választott társául, de ezt ő sem akarta. Hogy a nyilvánosság előtt meghurcolják Zoét és Vanessát, és kiteregessék a magánéletüket ország-világ előtt.
Max Baxter |
– ... továbbra is azt gondolják, hogy a kapcsolatunk bűn?
– Jézus gondolja – mondja Pauline. – Ha olvassa a Szentírást, és másképp gondolja, akkor téves az olvasata.
– Nézze, én tíz évig jártam hittanra – mondja Vanessa. – Bizonyosan tudom, hogy a Biblia jó ötletnek tartja a többnejűséget. (...)
– Csak mert valami meg van írva a Bibliában, az még nem jelenti azt, hogy Istennek ez volt a szándéka...
– Épp az előbb mondta, hogy ami a Szentírásban van, az igaz! (204-205. oldal)
Végül elszakad a cérna Vanessánál: „Hogy merészelik azt mondani nekem, hogy bűn az, ami azzá tesz, aki vagyok? Hogy merészelik azt mondani, hogy csak addig toleránsak, amíg pontosan olyan vagyok, mint maguk? Hogy merészelnek olyasmire célozgatni, hogy nekem tilos lenne házasságot kötni azzal, akit szeretek, vagy örökbe fogadni egy gyereket, vagy hogy a melegek jogai nem állampolgári jogok, csak mert maguk úgy képzelik, hogy a bőrszínnel és a fogyatékossággal ellentétben a szexuális irányultság megváltoztatható?” (205. oldal)Az Örök Dicsőség egyháza tényleg feszegeti a tűrőképesség határait, már Max is kezd meginogni, meddig képesek elmenni ezek az emberek. Ő tényleg nem akarta bántani Zoét. Az egyháza rángatta bele ebbe az egészbe, ami már már „kozmikus” botránnyá kezd fajulni. Rhode Island felbolydul, kell a polgároknak, hogy bevonják őket. Ez egy jó alkalom a tüntetésre, a feszültség levezetésére.
Wade Preston már a hagyományos keresztény családmodell halálát siratja a tárgyalóteremben, és gyászolja azokat a még meg sem született gyerekeket, akik esetleg olyan háztartásban nőnének fel, ahol az apa személyét egy másik anya helyettesíti. Vitába bocsátkoznak a felek arról, hogy a melegség az társadalmi jelenség, életstílus, biológiailag kódolt, vagy tanult dolog. Ez már háború, tele sok indulattal. Az erőviszonyok közel sem kiegyenlítettek, Vanessának és Zoénak – hála a direkt generált negatív sajtónak – közel sincsen akkora támogatottsága, mint az ellentábornak. A szimpátia mégis az ő oldalukon áll, Angela Moretti ügyvédnő szívvel-lélekkel képviseli ügyüket, pedig egy fillért sem kap ezért cserébe, nem úgy Wade Preston, aki show-műsorrá alázza ezt a pert és nem csinál titkot a magas gázsijából sem. Nála aztán tényleg érvényben van : „ a cél szentesíti az eszközt”-elv. Semmitől sem riad vissza, hogy megnyerje ezt a háborút. Akkor hogy is van ez? Akarva akaratlan eszembe jut egy film erről a témáról, ami magyarul A rosszak jobbak címen fut, és szintén ütközteti egymással a melegeket és a „hű” keresztényeket. Csakhogy itt sem Jézus katonái lesznek a nyerő fél. A rosszak valóban jobbak lennének? Nagyon kezd így festeni a helyzet.
Wade Preston |
De ez az idézet is megállja a helyét, amivel helyreteszi Vanessa, Wade Preston fogalmi zavarait: „Először is a homoszexualitás nem életstílus, hanem adottság. Másodszor, nem határoztam el, hogy a nők vonzanak, csak vonzódtam hozzájuk. Maga eldöntötte, hogy a nőket választja? Serdülőkorában történt? Vagy amikor étrettségizett? Szerepelt a felvételi kérdések között? Nem, a homoszexualitást ugyanúgy nem választjuk, mint a heteroszexualitást. Azért tudom, mert mi az ördögnek választaná bárki is a melegséget? ... Miért választanék magamnak egy olyan életstílust, ahogy maga nevezi, amely ennyi küzdelemmel jár?” (441. oldal)
A véleményem az, hogy senkit sem kell erőszakkal térítgetni, ha nincs meggyőződés a Hit mögött, semmit nem ér az egész. Valaki attól nem lesz vallásos, hogy folyton rágják a fülét, és szórólapokkal bombázzák. Ezzel épp az ellenkezőjét fogják elérni, hogy már dacból sem fogja elfogadni a rátukmált „lehetőségeket, eszméket”. Meggyőzni meg lehet valakit észérvekkel, de kényszeríteni soha! Bár nem tudom, mennyi észérv létezik a Hit esetében annak az embernek a számára, aki nem vallásos közegben nevelkedett.
A családmodellről. Sok pszichológiai tanulmány született arról, miként fog alakulni egy olyan gyerek élete, akit két nő vagy két férfi nevel fel. De ezt most söpörjük félre. Szerintem nem a nemek a meghatározóak egy családban, hanem az, hogy a szülők mekkora szeretettel viszonyulnak a gyerekhez. A hetero családok, mind tökéletesek? Ezért hallani olyan sokszor kórházba került csecsemőkről és kamaszokról, akiket az apa az anya szeme láttára bántalmazott... vagy épp fordítva. Rossz is belegondolni... Akkor már inkább nevelje fel a babát két nő, szeretetben.
Én nem tudom elítélni azokat, akik valamilyen szempontból „mások”, mint a „nagy átlag”. Az a szörnyű, hogy vannak, akik – eléggé drasztikusan – képesek erre. Sajnos még mindig utópia egy olyan világ, ahol mindenki vállalhatja önmagát, és cselekedetei, személyisége alapján ítélik meg az embert, nem pedig az alapján, ami: leszbikus, meleg, fekete vagy fogyatékkal élő. Mindenkinek joga van a szerelemhez, és ha ez véletlenül épp két nő között alakul ki, ám legyen! Sokkal jobb így élni, mint önmagunkra kényszerített hazugságban. Most őszintén: „Azért vonzódunk egy emberhez, aki vagy azért, ami?”
Én örülök Zoe és Vanessa boldogságának, a happy endnek... nekem az lett, még ha sokan máshogy is vélekednek erről.
5 / 5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése