2018. április 23., hétfő

VAVYAN FABLE: A HOLD FORRÓ JEGÉN


EREDETI CÍM: A HOLD FORRÓ JEGÉN – SOROZAT: HALKIRÁLYNŐ VI.
KIADÓ: FABYEN
OLDALSZÁM: 566
MEGJELENÉS: 1997 (új kiadás: 2007)
MŰFAJ: KRIMI

FÜLSZÖVEG:
Denisa Wry-nak mintha nem volna elég, hogy zsaruként 
– meggyilkolt lányra lel egy kísérteties házban; 
– és lemészárolt gladiátorra bukkan a huszadik század végén; 
– ezenközben mélységesen belekeveredik egy különös betörő rejtelmes ügyeibe. 
Ráadásul: 
– egy hisztérikus teherautósofőr rosszvoltából kórházba kerül; 
– ám onnan hamarost megszökik; 
– népes családja összejövetelt rendez, kultiváld a kakás-mamást! jeligére; 
– társa, Laco szexkórság áldozata lesz; 
– akit helyettesítvén Zsötem, a tesztoszteron-túltengéses, újonc zsaru szakad a nyakába; 
– miáltal gyakori összeveretésben részesülnek; 
– cserben hagyott kezelőorvosa is mániákusan üzenget érte. 
Az égnek hála, segítség is kínálkozik: 
– Daniel Belloq (alias Mogorva); 
– a furabogár barátok (Cyd, Dalia, Quasimodo); 
– valamint a Fellini-kedvence alkatú jós és léleklátó asszony, Ramona személyében.

Végre végre végre! Majd egy év kihagyás után újra Halkirálynőt ragadtam, mert már nagyon hiányozni kezdett Denisa Wry és Mogorva, de Ella, Martin és a nagyszerűek szintén. Ott folytattam tehát, ahol tavaly abbahagytam, a hatodik Denisa sztori következett.
Miért is stoppoltam kissé? Mikor korábban nekikezdtem A Hold forró jegén-nek, akkoriban talán kissé ingatag lelkiállapotban leledztem, és idegrendszeremnek túl sok(k) volt Cameron Bye, Den új társa, akit kirendeltek mellé. Laco, szexbaja miatt nem praktizálhatott teljes értékű zsaruként, tehát kényszerszabadságra ítéltetett. Kitolva ezzel saját magával, Denisával és velem egyaránt.

Az alapfelállás ugyanaz: „Intenzívszobai betegágyon heverkélek. A baleseti klinikán. Megőrülök az unalomtól.”  – így Denisa. Nem is kezdődhetne másképp egy Halkirálynő. ;) Kapunk egy önjellemzést is a zsarulánytól, aki próbálja összeszedni emlékeit, remélvén most nem esett amnéziába, mint korábban tette.  „Denisa Wry vagyok, közepes termetűnél enyhén magasabb, vékony testalkatú, barna hajú és szemű nő. Káros szenvedélyeim szép számmal akadnak. Dohányzom, bár mostanában csak ímmel-ámmal. Kedvelem a Bailey'st. Régebben vodkát ittam narancslével. Meg-meghúztam a martinisflaskát is. Gyorshajtok, ha csak tehetem. Ez persze nem azt jelenti, hogy kiló ötvennel tépek a városban: emberlakta területen ritkán rohanok. Húszas éveim legvégén tartok, családi állapotom férjezett, saját gyerekem nincs, zsaru vagyok.” 

Kicsit le vagyok maradva beszámoló ügyileg, mert már az Apád, anyád ide lőjön!-el is végeztem. A hatalmas hőség meg majdnem velem. De nem sírok tovább. Utólérem magam. Remélem.

Szal van itt sok szálon futó bűn sztori. Den most sem unatkozik, sérülget szépen, de nem teljesen önhibájából, mert zsaru társa, Cameron Bye, aki egy két lábon járó tesztoszteron bomba, párszor igen kellemetlen szituációba hozza, amiből csak vérszegényen kecmeregnek ki. A srác azt hiszi, egyedül is képes megváltani a világot, bizonyítani akar, hogy ő igenis valaki.
„– Csak te lehetsz – folytatja, mielőtt még alaposabban elbámészkodhatnék rajta. – Városszerte világhíres a te Forma-Egyes stíled. Úgy hírlik, ha te volánhoz ülsz, már készülődnek is a fogadásodra a baleseti műtőben. Rád ismertem a sávváltási technikádról. Nekem köszönheted az életedet. Még csak először, de szerintem idővel ezerre is felmehetünk. Cameron Bye vagyok. Megtiltom, hogy így szólíts! Nevezz Zsötemnek, mint mindenki más. E névből sejtheted, hogy már alapjáraton kedves, sármos, imádnivaló hapsi vagyok. Együtt fogunk dolgozni.”
Den tehát ezzel az imádnivaló pasassal dolgozgat együtt, és mint utóbb kiderül, a főni azért passzolta őt pont mellé – okulás gyanánt – hogy lássa, milyen volt anno, zöldfülű zsaruként.
Bye elmaradhatatlan társa egy csotri, mocsár-sárga Range Rover, – tele minden kütyüvel – és egy nem épp hiperaktív ír farkaskutyus, Ira.
Denisa, kilábalván az intenzívről, számba veszi, hol is tartott a nyomozásban, szerencsére most amnézia mentes. Talált egy fiatal, halott lányt, Seraf Pernelt aki házasodni szeretett volna, és az idősebb pasikra bukott. Csúnya vége lett egy Cherub által. Denisa nem folytja magába indulatait: „Rühellem a fajtádat! Adj alkalmat, hogy elciánozzalak!” –  eme kirohanás következményeként kap egy névre szóló ajándékot is díszcsomagolásban... és ekkor szakad el a cérna.
A másik gyilkosság, amihez riasztják, egy fiatal gladiátor, (Omar Sharon) akit egy zöldséges kocsi tetején találnak meg. Kissé megnyirbált állapotban. Aztán itt van még Myra Sol ügye, aki sok hányattatásban részesül serdülő korában, vérfertőző apja rosszvoltából. Milton Grove egy gazdag pasas kiemelte őt a latyakból és összeházasodtak, de a szerelem nem tombolt, a lány válni akart. Meg is történt, de nem következmények nélkül. Denisa és Bye szörnyű dolgokat tapasztal a lány lakásán, vérlázítót. Befókuszál a képbe egy Josie Sfinx nevű fél-bűnöző is, aki az összetört Myra védelmét követeli, cserébe informálja a rendőrséget. A kompjuter virtuóz Bye sok érdekes dolgot talál a pasek gépén. Szó ejtetik Yv hercegnő medáljáról, amely maga a balszerencse, ugyanis viselői, mind egy szálig, rövid időn belül jobb létre szenderültek.
Denisa családi, privát szférája sem mentes a konfliktusoktól. Mindenki, egész Line city azért drukkol, hogy végre teherbe essen, de valahogy nem akar összejönni a dolog. A baba-project-től Den kicsit pánikol, de a Vérek tanácsa összeröffenés alkalmával megszabadulni látszik az idegentest érzés frusztrációtól, édesanyja jóvoltából.
Martin, Ella és mindenki állandóan a baba témára asszociál. „Szerintem nem foglalkoztok eleget a szaporodás-lélektannal. ... Ez a bébiválság előbb-utóbb szétveri a házasságotokat. Daniel nagyon akarja, én már beletörődtem, rajtad feneklett meg az egész. Mert te nem akarod a lombik- megoldást. Oké, oké, fóbiás vagy tőle. Ha kihúzzátok még néhány évig, és ha még mindig ezen múlik a közös boldogságunk: én vállalom a béranyaságot. ... Szerintem az anyád szúrt el nálad valamit. Tutkó, hogy nem szándékosan, mert Nava annál jobb fej, de akkor is, némiképp el van szúrva. Irtózol a terhességtől. Ezért aztán nem esel teherbe.”  – diagnosztizál Ella. Denisa hörren: „Másról nem lehet beszélni? Baromira elegem van abból, hogy mindenki az én szülőcsatornámban vájkál! Keressetek másik átjáróházat. Ajánlatod bájos, édes, megható, köszönöm.” 
Den kap egy cumit, amit csócsálhat, ha épp ingerelni kezdi a cigifüst, elvonásügyileg, már ügyesen leszokófélben van. Az ital sem dívik mostanság. Mi történhetett? A háziállatok is szaporodnak, Fáraó Átka és Tarzan mellé megérkezik Chi-Chi Seagal a csuklyás patkány kölyök, akit Denisa kap Ellától, hogy anyai ösztönei alakulóbbak legyenek.
Cyd, Dalia, Quasimodo szintén hallat magáról, sőt Marcel is, a magánzsaru, aki összegabalyodott viszonyulásba keveredik a harcművésznővel, melynek egy igencsak másállapot, azaz Vivica a következménye. Egy jósnő, Ramona is felbukkan, aki segíti a nyomozásban a természetfelettiben kissé szkeptikus zsarulányt, és a teljesen hitetlen Bye-t. Bár mindig ráhibázik. És meg lesz az aberrált szubhumán. Aztán barátság köttetik a médium és Denisa között. Den kap egy védnevet is fia számára: Urian-Suprise, aki  – gondolom ez nem túl nagy spoiler – már egy ideje útban van. Csak épp senki sem tudott róla.
„Hanyatt fekszem, és Belloq a hasamat végigsimítva, felfedezi, hol van Urian. Üdvözli őt, és elárulja, mennyire örül neki. És még tudat vele ezt-azt.Később elnyúlik mellettem. Fölém hajol, arcomat nézegeti, egy hajtincsemmel játszogat. 
Hosszú, beszédes hallgatás után így szól: 
– Majdnem tökéletes vagy. 
– S mi a hibám?! ” 

Személyes véleményem nem változott a Halkirálynőről. Még mindig zseniális, még mindig imádom! Hiába hatodik, hetedik, X-edik részről beszélünk, a színvonal nem apad. Csak így tovább! ;)

5 / 5

Myra Sol éneke:

Nézz a Holdra:
olyan furcsa-szép,
mint ha félig képzeletből volna!

A Hold: tükör;
benne mind a kép,
amit csak képzelsz, fordítva tündököl!

A Holdon minden fordítva van:
ami biztos itt – ott az mind bizonytalan,
a Holdon vacog és dermed, ami ég,
a Holdon tűznél is forróbb a jég,
ott az a nehéz, ami súlytalan,
de egy sóhajtásnak is súlya van!

Nézz a Holdra,
mintha álmodnád:
mintha némasága hozzád szólna.

Lépj a Holdra.
Ez a távolság,
mit lelkünk megtesz évezredek óta.

A Holdon minden fordítva van:
ami biztos itt – ott az bizonytalan:
a Holdon vacog és dermed, ami ég,
a Holdon tűznél is forróbb a jég!
Végre, végre te meg én:
siklunk – botlunk a Hold forró jegén!

A Hold tükör, a Hold titok,
amit sose láttál, itt láthatod,
ám e helyen hosszan nem időzhetsz,
mert szíved sötétül és hajad ősz lesz!

Tükörbe nézni néha kell,
tükörben élni nem lehet:
ne törd, ne rejtsd pincédbe el,
de mentsd ki belőle képedet!

A Holdon minden fordítva van:
ami biztos itt – ott az bizonytalan:
a Holdon vacog és dermed, ami ég,
a Holdon a tűznél is forróbb a jég!
– Csak egy kicsit még! csak te meg én!
siklunk – botlunk a Hold forró jegén…

Vissza kell adnom:
szép volt, de kölcsön.
Álmom a Holdon
lábam a Földön.

(Fodor Ákos)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése